Bucătăria chinezească este legată de medicină și de filosofie. Un fel de mâncare nu trebuie să fie doar gustos. El trebuie să arate bine și să fie echilibrat: rece-cald, dulce-sărat, acru-amar.

Chinezii impart alimentele în doua categorii: yin și yang.

Elementul yin, feminin, înseamnă în general fructe și legume, în vreme ce elementul masculin, yang este reprezentat de cărnuri și condimente.

Există și o dietă yin-yang, care se bazează pe asocierea alimentelor în funcție de energia lor, conform medicine chinezești.

Cel mai recomandat este să urmăm această dietă la schimbarea anotimpurilor, și nu neapărat atunci când vrem să slăbim.

Yin și yang. Ce sunt ele și cum funcționează

Pentru a înțelege perfect aceste două concepte, yin și yang, este suficient să avem în minte imaginea unui deal. Partea aflată la umbră reprezintă energia feminină, yin, în vreme ce partea aflată în plin soare este energia masculină, yang.

Yin este reprezentat de culoarea neagră, de frig, de pământ, de toamnă și de iarnă, de umezeală, de lună și de elementul feminin.

În schimb, yang reprezintă lumina, căldura, soarele, primăvara, vara și elementul masculin.

Sunt cele două principii opuse care guvernează Universul și natura umană.

Atunci când cele două principii sunt în echilibru, forța vitală (numită qi) curge în mod armonios și reglează atât fizicul cât și psihicul uman. Atunci când apare un dezechilibru intervine starea de rău, boala, o alterare a echilibrului.

 

O dietă dezechilibrată aduce boala

Și în mâncare, ca în toată natura, se găsesc aceste două energii opuse. Iar medicina tradițională chineză este de părere că atunci când comitem greșeli în alimentație acestea produc dezechilibre care ne afectează sănătatea.

În special la trecerea dinspre iarnă spre primăvară este necesar să avem o dietă echilibrată, pentru că acesta este momentul în care elementele yin și yang își pierd armonia.

Cele mai frecvente tulburări din această perioadă sunt insomniile, proasta dispoziție, dificultăți la trezire, chiar depresie. Ele sunt de regulă accentuate de perioadele prelungite de frig, lumină puțină și alimentația prea grasă specifică iernii.

Cel mai important principiu în această perioadă este să mâncăm fructe și legume de sezon: orez, ovăz, porumb, carne slabă (curcan sau pui). Alimentele trebuie consumate fierte sau coapte, fructele să constituie o masă separată, băuturile nu trebuie consumate nici prea fierbinți și nici prea reci.

Deficitul de yin, deficitul de yang. Cum se manifestă

Deficitul de yin se manifestă de regulă prin piele uscată, insomnii, transpirații nocturne, față înroșită, cuprinsă brusc de un val de căldură, sete persistentă.

Un caz tipic pentru acestă situație sunt bufeurile pe care unele femei le resimt la menopauză. În mod evident există un dezechilibru, pentru că elementul feminin yin începe să descrească.

Pe de altă parte, deficitul de yang se manifestă prin senzație permanentă de frig, picioare și mâini reci, oboseală, paloare, metabolism încetinit, balonare după masă, apatie și astenie.

În cazul în care avem un deficit de yin putem mânca alimenta ușoare, răcoritoare. Merg de minue lactatele, fructele în general, și cu precădere merele. Recomandate de asemenea sunt fructele de mare. Dintre legume, recomandate sunt vinetele, cartofii și roșiile. De evitat carnea de vânat și cafeaua.

În cazul în care avem un deficit de yang, avem nevoie de alimente care să ne încălzească: condimente de tipul ghimbir, vanilie, nucșoară, curry, piper, busuioc, pătrunjel, coriandru. Carnea de miel și de vițel, pește gras (somon sau merluciu), ciuperci și dovleac. De evitat lactatele, verdețurile crude, fructele. De evitat, de asemenea, înghețata sau băuturile reci.

În concluzie, principiile dietetice chinezești se bazează pe categorii de alimente permise, care să ajute organismul să se reechilibreze. În acest fel se evită acumularea de toxine în organism. Acestea sunt de vină pentru încetinirea metabolismului. Dacă metabolismul funcționează la cote maxime este foarte ușor să ne păstrăm o stare de sănătate excelentă.